سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سفید شدن موی سر و راه های جلوگیری از آن

 

اگرچه سفید یا خاکستری شدن موها با افزایش سن یک روند کاملا طبیعی است، اما این اتفاق گاهی اوقات در سنین جوانی هم رخ می دهد. اغلب افراد سفید شدن موها را نشانه ای از پیری زودرس می دانند و به فکر راه هایی برای جلوگیری از آن هستند. سفید شدن موی سر و راه های جلوگیری از آن به روش های علمی، موضوعی است که در اینجا به آن می پردازیم. با کیمیا نفیس همراه باشید.

علت سفید شدن موی سر و راه های جلوگیری از آن

  • کمبود ویتامین

کمبود ویتامین هایی مثل ویتامین B-6 ، B-12 ،بیوتین، ویتامین D یا ویتامین E می تواند روی رنگدانه های مو تاثیر گذاشته و باعث سفید شدن زود به هنگام آنها شود. در این صورت با مصرف مکمل های ویتامین در کنار استفاده از شامپوی مولتی ویتامین، می توان از سفید شدن موها تا حد زیادی جلوگیری کرد.

  • کمبود ملانین

اصلی ترین آنزیم های  موجود در ساختمان موها شامل thyrosine، آرژنین، اورتنین و سیترولین (پیش سازهای پروتئین و رنگ دانه های ملانین) می باشد. ملانین رنگدانه اصلی پوست و مو انسان ها است که در سلول های ملانوسیت ساخته می شود. ملانوسیت ها هر10 سال(البته بسته به ژنتیک هر فرد)، در حدود 10 تا 20 درصد از ظرفیت تولید رنگ خود را از دست می دهند. عدم تولید رنگدانه های ملانین موجب سفید شدن موها می شود. برخورداری از یک رژیم غذایی سالم در کنار استفاده از محصولات مراقبت از مو می تواند با فعال کردن رنگدانه های ملانین، از سفید شدن موها جلوگیری کند.

علت سفید شدن موی سر

  • ژنتیک

ژنتیک نقش بسیار مهمی در خاکستری یا سفید شدن زودرس موها دارد. به طوری که بر اساس تحقیقات به دست آمده سفید شدن زودرس مو در افراد سفید پوست می تواند از 20 سالگی، در بین آسیایی ها از 25 سالگی و در آفریقایی و آمریکایی ها در 30 سالگی آغاز شود.

  • استرس اکسیداتیو

جدا از ژنتیک، استرس اکسیداتیو نیز می تواند موجب سرعت بخشیدن به روند سفید شدن موها شود. کمبود آنتی اکسیدان ها در بدن باعث می شود که رادیکال های آزاد سلول ها را به دست گرفته و به آنها آسیب برسانند. پیشرفت بیماری هایی نظیر ویتیلیگو از نتایج استرس اکسیداتیو است. این بیماری می تواند به دلیل مرگ سلولی ملانین یا از بین رفتن عملکرد سلول، موها را سفید کند. برخی از شامپوهای حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی نظیر شامپو موهای رنگ شده آدرا و یا شامپوضد ریزش، احیا کننده و آبرسان مو سپیژن می توانند اثرات استرس اکسیداتیو را تا حد زیادی کنترل کنند و از سفید شدن موها جلوگیری کنند.

  • سیگار کشیدن

بر اساس مشاهدات صورت گرفته افراد سیگاری نسبت به غیر سیگاری ها، زودتر دچار موهای سفید و خاکستری می شوند. استعمال دخانیات همیشه از هر نظر برای سلامتی انسان مضر بوده است و می تواند قبل از 30 سالگی روی رنگدانه مو نیز تأثیر بگذارد. بنابراین برای حفظ جوانی و زیبایی پوست و موی خود توصیه می شود از سیگار کشیدن خودداری کنید.

  • رنگ موهای شیمیایی

استفاده از رنگ موهای شیمیایی و به طور کلی محصولات مو حاوی مواد شیمیایی مضر می توانند بر روی تولید رنگدانه های ملانین تاثیر منفی بگذارند. پراکسید هیدروژن ماده اصلی اینگونه محصولات مو است که باعث سفید شدن زودرس موها می شود. بنابراین حتما در انتخاب محصولات مو دقت کنید و تا جایی که امکان دارد از محصولاتی با ترکیبات طبیعی و مفید برای موها استفاده نمایید.

برای مثال شامپو تقویت کننده و بازسازی کننده مو بیونیکه بر پایه عصاره میوه های بسیار ملایم نظیرگیاه baobab، ویتامین E، ویتامین A و مواد معدنی تهیه شده است. این شامپو از موها در برابر عوامل شیمیایی نظیر بیماری های کف سر، عدم تعادل هورمونی و آسیب رنگ کردن موها مراقبت می کند و حتی به افرادی که به خاطر رژیم های غذایی دارای موهای ضعیفی هستند نیز توصیه می شود.

عوامل سفیدی زودرس مو

  • وضعیت پزشکی خاص

کم خونی و مشکلات تیروئیدی از جمله بیماری هایی هستند که موجب ریزش مو و سفیدی زودرس موها می شوند. علاوه  بر آن سایر بیماری های خود ایمنی مانند آلوپسی آرئاتا ، نیز تاثیرات بدی بر روی رشد موها می گذارند.

  • عوامل بیرونی

حتی عوامل بیرونی مانند آلودگی آب و هوا و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی نیز می تواند فعالیت رنگدانه های مو را کاهش دهد. بنابراین با کنترل این شرایط می توانید سرعت روند پیری پوست و موی خود را کاهش دهید. روغن موی آگرادو یکی از محصولات مراقبت از مو موجود در فروشگاه اینترنتی کیمیا نفیس است که با برخورداری از آنتی اکسیدان، SPF و همینطور ویتامین هایی نظیر B12، B6، B1 ، E، A از موی شما در برابر اثرات مضر اشعه خورشید و آلودگی های محیطی محافظت می کند.

علاوه بر این محصول ماسک بازسازی و ترمیم کننده مو آگرادو که حاوی ترکیبات مفیدی نظیر کلاژن هیدورلیز شده است موجب افزایش قدرت مو و تقویت و ترمیم ساختار و تحریک رشد موها و ماندگاری رنگ مو می شود.

جلوگیری از سفید شدن زودرس موها

نحوه جلوگیری از سفید شدن زودرس موها بستگی به عوامل ایجاد کننده آن دارد. مثلا اگر سفید شدن مو بر اثر عوامل ژنتیکی و یا افزایش سن باشد، احتمالاً کار زیادی نمی توان انجام داد. هنگام روبرو شدن با اولین تارهای موی سفید در آینه، مشورت با یک پزشک یا مشاور پوست و مو متخصص می تواند راهکارهای موثری را جهت جلوگیری از سفید شدن موها در اختیار شما قرار دهد. اما علاوه براین شما می توانید راهکارهای زیر را نیز در نظر بگیرید:

راه های جلوگیری از سفید شدن زودرس مو

  • مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین

برای غلبه بر آسیب های رادیکال آزاد، باید میزان مصرف آنتی اکسیدان ها را افزایش دهید. آنتی اکسیدان ها از سلول های بدن شما در برابر آسیب محافظت می کنند و همچنین فولیکول های موی شما را نیز بازسازی می کنند. علاوه بر این همانطور که گفته  شد استفاده از محصولات مراقبت از مو حاوی آنتی اکسیدان  نیز می تواند تاثیر بسیار زیادی برای جلوگیری از سفیدی موهای شما داشته باشد. علاوه بر این مصرف غذاهایی را که برای تغذیه فولیکول های مو لازم هستند فراموش نکنید.

  • محصولات مو حاوی عصاره های گیاهانی نظیر مریم گلی و شنبلیله

عصاره های گیاهان به کار رفته در محصولاتی نظیر شامپو ضد ریزش درمالاین و یا شامپو متعادل کننده موی چرب ژاک آندرل علاوه بر خاصیت تقویت کننده و ضد ریزش مو به حفظ رنگ مو کمک کرده و مانع از سفیدی زودرس موها می شود.

  • محصولات مو حاوی روغن های گیاهی موثر برای تقویت و حفظ رنگ مو

روغن های گیاهی نظیر روغن کرچک، روغن نارگیل، روغن جوجوبا، روغن آرگان، روغن زیتون و بسیاری از مواد موثر دیگر موجود در بعضی محصولات درمانی مو یک ترکیب فوق العاده برای تقویت و ترمیم فولیکول های مو محسوب می شوند. این محصول با تغدیه فولیکول مو موجب حفظ رنگ و درخشندگی موها می شود.