سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کراتین و تاثیر شامپوهای کراتینه

 

اگر موهای ضعیف و آسیب دیده ای دارید، باید به خرید شامپوها و محصولات موی حاوی کراتین بیشتر توجه کنید. در ادامه به نقش کراتین و تاثیر شامپوهای کراتینه برای داشتن موهای زیبا و جذاب می پردازیم.

کراتین چیست؟

کراتین موهای انسان پروتئینی است که از 19 اسید آمینه تشکیل شده است. یکی از این اسیدها سیستئین است. سیستئین سرشار از گوگرد است و نقش عمده ای در انسجام سلول های مو دارد. به این ترتیب کراتین در اصل یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده ساختار موهای شما محسوب می شود. جالب است بدانید موی انسان حاوی 8? رطوبت، 3? مواد معدنی و 89? کراتین است! (موهای آسیایی ها 94? کراتین و موهای آفریقایی 85? کراتین دارند.) این پروتئین به طور طبیعی در موهای شما وجود دارد و باعث نرمی، صاف شدن و درخشندگی موهای شما می‌گردد.

آیا می توانید تصور کنید که اگر موهای شما مقداری از کراتین خود را از دست بدهد، چه ساختاری پیدا می کند؟ در این صورت ساختار موهای شما بی ثبات می شود و در نتیجه آن موها ضعیف و آسیب دیده می شوند. اگر در چنین وضعیتی موهای خود را در زیر میکروسکوپ مشاهده کنید احتمالا با تصویر زیر مواجه می شوید!

موی بدون کراتین در زیر میکروسکوب

هنگامی که موهای شما در چنین شرایطی قرار بگیرد، استفاده از شامپوهای کراتینه برای شما بسیار مفید خواهد بود. این محصولات می توانند سوراخ هایی که در تصویر بالا می بینید را پر کنند و برخی از آسیب دیدگی موهایتان را نیز خنثی نمایند. این ویژگی باعث می شود تا موهای شما دوباره قوی تر شود و احتمال شکسته شدن تارهای آن کاهش یابد. علاوه بر این موهای سرشار از کراتین، معمولاً نرم و درخشان هستند.

کراتین و تاثیر شامپوهای کراتینه

افرادی که دارای موهای فر، وز و یا آسیب دیده هستند معمولا پروتئین کراتین را به میزان کافی در ساختمان موی خود ندارند. بنابراین باید با استفاده از محصولات حاوی کراتین، این پروتئین ارزشمند را به ساختار موی خود بازگردانند.

با توجه به اینکه پروتئین کراتین مسئول ساختار داخلی و خارجی موهای شماست و نقش مهمی در مقاومت موهای شما دارد، بنابراین به عنوان یکی از اصلی ترین و شناخته شده ترین ترکیبات موجود در تولید برخی از شامپوها در نظر گرفته می شود. شامپوهای کراتینه در واقع شامپوهایی هستند که مهم ترین مواد تشکیل دهنده آنها کراتین است. هنگامی که مواد تشکیل دهنده این شامپوها را بررسی می کنید خواهید دید که بیشتر آنها  از “کراتین هیدرولیزه” یا “اسیدهای آمینه کراتین” تشکیل شده اند.

تفاوت میان کراتین و مواد گیاهی در مراقبت از مو این است که کراتین دیواره شکسته را مجددا با آجرهای جدید پر می کند، در صورتی که مواد گیاهی فقط سطح دیوار را گچ می کشند. بنابراین می توان گفت تاثیر کراتین پایدارتر و قوی تر است.

کراتین موجود در شامپوهای کراتینه از کجا می آید؟

بهترین کراتین برای ترمیم مو باید از موهای انسان تهیه شود. با این حال، استفاده از پروتئین انسان و یا سایر مواد انسانی در محصولات، دیگر در اروپا و سایر نقاط جهان مجاز نیست. بنابراین اکنون، کراتین خالص و معتبر فقط از حیوانات قابل دریافت است.

شایان ذکر است دریافت کراتین از گیاهان و گل ها  نیز غیر ممکن است. در واقع اگر حتی در گیاهان اثری از پروتئین کراتین وجود داشته باشد باز هم باید گفت ترکیب آن با کراتین در موهای انسان چندان یکسان نیست و سازگاری زیادی ندارد.

کراتین موجود در شامپوهای کراتینه از کجا می آید؟

دو نوع کراتین حیوانی وجود دارد که برای ساخت شامپو کراتینه از آن استفاده می شود.

  • آلفا کراتین: در پستانداران یافت می شود
  • بتا کراتین: در خزندگان و پرندگان یافت می شود

البته بتا کراتین حاوی اسیدهای آمینه کمتری نسبت به موهای انسان است و به همین دلیل برای ترمیم مو کمتر موثر است.

آیا شامپوهای کراتین واقعا موثرند؟

اینکه آیا شامپوهای کراتین واقعا تاثیرگذار هستند یا خیر، به موارد زیر بستگی دارد:

  • کیفیت کراتین موجود در شامپو
  • درصد کراتین موجود در شامپو
  • کیفیت فرمولاسیون موجود در شامپو

بنابراین در هنگام خرید یک شامپو کراتینه ی با کیفیت باید موارد ذکر شده در بالا را در نظر بگیرید. شرکت کیمیا نفیس ارائه دهنده محصولات تخصصی پوست و مو با اطمینان به شما شامپو کراتین پروویکات را پیشنهاد می کند. این شامپو ترمیم کننده موثری برای موهای خشک و آسیب دیده شما است.

مارک معتبر پروویکات ساخت کشور ایران (فرموله شده در ایتالیا) است. این برند شامل انواع محصولات حاوی کراتین برای داخل حمام و بعد حمام است. برای کسب اطلاعات بیشتر از  محصولات کراتین با کارشناسان ما تماس بگیرید.

همچنین برخی افراد تصور می کنند کراتین ماده ای است که مو را صاف می کند که این درست نیست. در واقع تنها راه صاف کردن موها از طریق گرما یا مواد شیمیایی است که پیوندهای دی سولفید داخلی موی شما را می شکند. به این ترتیب یک شامپو کراتین نمی تواند موهای شما را صاف کند. بهتر است به خواص درمانی کراتین برای موها بیشتر فکر کنید.

بررسی کیفیت کراتین موجود در شامپوهای کراتینه

به منظور بررسی کیفیت کراتین موجود در شامپوهای کراتینه باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

بررسی کیفیت کراتین موجود در شامپوهای کراتینه

  • اندازه مولکول های کراتین موجود در شامپو

هرچه مولکول های کراتین کوچک تر باشند ، تاثیرگذاری شامپو بهتر و عمیق تر است زیرا در این صورت کراتین می تواند وارد ساقه مو ها شود و موهای آسیب دیده را بهتر ترمیم کند. همچنین مولکول های کراتین در صورتی که کوچکتر باشند به خوبی به موهای شما می چسبند و مشکلات موی شما را برطرف می کنند.

  • سازگاری کراتین شامپو با کراتین موهای انسان

هرچه کراتین موجود درشامپو بهتر بتواند با موهای انسان مطابقت پیدا کند بیشتر به آن متصل می شود که در نتیجه آن موهای شما قوی تر می شود. همچنین موهای شما در دوره بعد از درمان کمتر مستعد آسیب می شود.

  • مقدار اسیدهای آمینه فعال موجود در شامپو کراتین 

همانطور که گفته شد 19 اسید آمینه در کراتین مو موجود هستند که هر کدام از آنها عملکردهای خاص خود را دارند. به این ترتیب هر چقدر مقدار اسیدهای آمینه های فعال موجود در کراتین بیشتر باشد موهای شما را بهتر درمان می کند.

آیا کراتین می تواند برای موهای شما مضر باشد؟

برخی اوقات گفته می شود دریافت بیش از حد پروتئین کراتین برای موهای شما مضر است. اما درک این نکته مهم است که موها فقط می توانند مقدار معینی از پروتئین کراتین را جذب کنند و پس از اشباع شدن دیگر نمی توانند آن را بپذیرند. این دقیقاً مانند اسفنجی است که می تواند حداکثر مقدار معینی آب را جذب کند. بنابراین لازم نیست نگران اشباع بیش از حد و یا پروتئین سازی بیش از حد موها باشید.